|
|
|
Al een aantal jaren worden geen overdrive's meer door Peter Frankefort gefabriceerd. Onderstaand is informatief. Ongeveer 20 jaar geleden wilde ik een overdrive hebben op mijn Volvo Combi Amazone. Na diverse pogingen met een D-type, wat maar niet goed wilde lukken en er moeizaam aan een goede overdrive van het sterker J-type te komen was heb ik besloten om zelf diverse onderdelen te ontwerpen en deze te laten produceren door een machinefabriek. Nu heb ik een 5de versnelling die de cardanas 20% doet versnellen ten opzichte van de krukas. Dit houdt tevens in dat de motor met ingeschakelde overdrive met 20% in toeren doet afnemen. Bijkomende voordelen zijn een een reductie van het brandstofverbruik en minder lawaai in het interieur.
De unit bestaat zo'n unit uit 2 hoofdgroepen: de versnellingsbak en de overdrive. De standaard versnellingsbak noemt men de M40-bak. De versnellingsbak waar een overdrive op past noemt men de M41-bak. Deze laatste is een afgeleide van een M40-bak, met het volgende verschil: De M41-bak heeft een verlengde hoofdas voor montage van de overdrive en een flens om de overdrive vast te zetten. Tevens is de bak voorzien van een schakelaar om de overdrive in te schakelen. (alleen in de vierde versnelling) Deze schakelaar heeft als belangrijkste funktie, te voorkomen dat de auto bij het achteruit rijden, zware schade toebrengt als de overdrive in overdrive-funktie staat. Modificatie versnellingbak M41 Ik maak van een standaard M40-bak een M41,-bak door de volgende modificaties door te voeren: De versnellingsbak M41 met J overdrive type is alleen bedoeld is voor Amazone en 140 serie Volvo's. Voor Volvo's zoals "Duet" en "Katterug” dienen enige aanpassing te geschieden alvorens een een versnellingsbak M41 met J overdrive te kunnen monteren. Doordat ik de productie van de hoofdas in eigen beheer heb, is er de mogelijkheid om verschillende hoofdassen te produceren, welke geschikt zijn voor diverse types overdrive. Ik maak assen geschikt voor de montage van P/J-types welke worden gebruikt in de latere 240 / 700-turbo types. Deze kunnen een enorm vermogen overbrengen en zijn zeer geschikt voor races en dergelijke. Ook heb ik hoofdassen voor de laatste geproduceerde "P"types. Het voordeel van deze types is de zeer goede kwaliteit van de overdrive, echter met als nadeel dat de overdrive geen kilometerteller aansluiting in zich heeft. Revisie van de versnellingsbak Hoewel de Amazone versnelling bak enorm sterk is, zijn er toch onderdelen welke ooit het eerste aan slijtage onderhevig zijn, te weten: De eerste verschijnselen zijn het ruisen in de bak, (behalve in de 4de versnelling) de torentandwiel as is dan ingelopen. Dat wil zeggen dat de bak een zeer respectabel leven achter de rug heeft. Als deze zeer veel is ingelopen, is ook het torenwiel vernield. Deze is niet te reviseren. Indien nodig vervang ik beide delen. Deze vervang ik, indien ze zijn ingeslagen door de spanveer. Dit is merkbaar zodra de bak niet of slecht uit- en/of in de versnelling is te krijgen. Deze zijn geregeld beschadigd en dienen dan ook tijdig vervangen te worden. Indien beschadigd, doen zich ong dezelfde klachten voor als boven omschreven. (zie synchomesh ringen) Typisch verschijnsel van de laatste types M40 versnellingsbakken (140 series) Overdrive “J”-type Alle overdrives van het J-type die ik lever zijn uiteraard voorzien van een kilometerteller aanduiding. Ook worden, indien nodig, de hydraulische cilindertjes vervangen door een overmaatse uitvoering en tevens worden dus ook de zuigerwanden uitgekotterd tot een overmaat. Indien de wandjes van de zuigertjes niet opgekottert behoeven te worden monteer ik altijd langere nieuwe zuigertjes. Tevens wordt iedere overdrive minimaal voorzien van o-ringen en pakkingen, uiteraard worden filters schoongemaakt. De cone clutch (binnenzijde) wordt gecontroleerd op beschadiging of slijtage van de voering. Als deze niet in orde is wordt de cone clutch van nieuwe voering voorzien. (De buitenzijde, de overdrive functie, wordt altijd voorzien van nieuwe voering.) Het proces van het voorzien van nieuwe voering op de cone, doe ik in eigen beheer. Tevens wordt de werking van de one way clutch op werking gecontroleerd. De overdrive wordt in combinatie met versnellingbak dynamisch getest. Er wordt vooral opgelet of de oliedruk juist is en in voldoende tijd wordt opgebouwd tot ongeveer 36 atm. Inbouwen Indien gewenst kan ik de totale inbouw van een overdrive verzorgen. Auto 's-morgens brengen en ’s-middags naar huis rijden. Zoals in het begin al aangehaald ben je er niet helemaal als je de versnellingsbak met overdrive in handen hebt. Het volgende komt om de hoek kijken; Het voorste deel van de aandrijfas moet worden ingekort, Dit kunt u, indien u handig bent zelf uitvoeren. Ik kan u hiermee begeleiden. Ook kunt u dat door mij laten verzorgen, het is een nauwkeurig werkje. Indien dit niet geheel goed wordt uitgevoerd bestaat het gevaar van onbalans. Mocht er zich toch onbalans voordoen, dan zal het ingekorte deel dynamisch moeten worden uitgebalanceerd. Ik kan niet garant staan voor onbalans. De ervaring leert, dat onbalans vaak reuze meevalt. Tip: Alvorens de as te demonteren moet u een aantekening maken (dit in verband met het besproken balans) in welke positie de as gemonteerd is, er zijn meerdere posities waarin de as gemonteerd kan worden. Ik heb een standaard schakelpaneeltje ontwikkeld, wat onder tegen het dashboard gemonteerd kan worden. Het paneeltje bevat o.a. een schakelaar, om de overdrive in te schakelen, een controle lampje en een relais. Uit het geheel steken 3 draden, rood is + (monteren achter het contact slot (of primaire zijde v/d bobine)). Zwart is de massa -. Lange witte draad aan de schakelaar, welke boven op de bak zit, steken. Indien u voldoende technisch bent onderlegd kunt u zo'n schakeling zelf produceren. Deze is in de handel te verkrijgen. Het zou mogelijk zijn de orginele kabel te gebruiken, echter geeft dit niet de voorkeur. De huidige ophangrubber dient vervangen te worden voor een stugger type, dit omdat het gewicht van de bak is toegenomen i.v.m. montage van de overdrive. Alle boven genoemde artikelen zij door mij leverbaar. Garantie Mocht onverhoopt de overdrive en dergelijke niet voldoende functioneren, dan stuur ik u een andere overdrive. Opmerking: Om alleen een overdrive te (de-)monteren onder de auto behoeft de versnellingsbak niet onder de auto vandaan te worden gehaald. Bij aankoop van een versnellingsbak + overdrive dient u uw bestaande versnellingsbak (M40) bij mij in te ruilen. Prijs Prijs complete unit is €.... (versnellingsbak + overdrive) Noot Tevens bent u hier aan het juiste adres voor revisie van uw M40/M41-bak + J-Overdrive. |
|
|
|
| Laatste wijziging: 27 januari 2017 | Peers Overdrive Center |